Kundalini Yoga Outdoor Meditation

Iedereen kan yoga doen

 Voor mensen die soepel willen blijven of weer worden, want als kind waren we bijna allemaal lening en durfden we op ons hoofd te staan, in je pubertijd verandert dat, maar het is zeker opnieuw aan te leren. Als je dat zou willen, niets hoeft of moet in de yogales. 

Voor wie?

Mensen die nooit eerder yoga hebben gedaan, die wel willen bewegen, maar niet van sport houden. Meestal voel je je dan stijf en is er het wonder van al na tien lessen veel meer soepelheid. 

Met fysieke klachten -zoals lage rugpijn, spanning in nek en schouders - deze verminderen of verdwijnen. 

 

Ook voor mensen van boven de 60 die graag willen blijven bewegen.

Met slaapproblemen, vaak slaap je heerlijk na een yogales.

Mensen met stess en onrust,  het kan dan een uitdaging zijn om op je kussentje te blijven zitten,  maar als dat eenmaal in je systeem zit, dan voel je de ontspanning.

Wat levert het op?

Ontspanning, ik geef oefeningen om het lichaam te ontspannen en de ademhaling rustig  te maken.

Lichaamsbesef of te wel proprioceptie,  je word je gewaar van je lichaam, ook in relatie tot de omgeving

Evenwicht, ik bied verschillende balansoefeningen aan zodat je leert hoe je makkelijker je evenwicht kun maken

Soepelheid, door rustig te bewegen, houd je je lichaam flexibel en in vorm

Een goede houding, je gaat rechter op lopen en staat steviger op je voeten

Nachtrust, je slaapt als een roos na een yogales

Wat bied ik? 

Meer dan vijftien jaar ervaring  in het geven van yogales.  De lessen worden alleen door mij gegeven  en als ik er een keer niet ben is er dezelfde vervanger. De lessen zijn in kleine groepen, nu nog even met de gepaste afstand tussen de matjes, dus met maximaal zes deelnemers. Als het weer kan zijn er maximaal negen deelnemers. Er is daardoor ruimte voor persoonlijke aandacht en individuele behoeftes, binnen de mogelijkheden van een generieke les. De lessen worden gegeven in een rustige schone ruimte. Ik houd van lichtheid en humor,  maar neem waarin ik lesgeef wel serieus, mijn motto is: Yogales is een feestje! Zo heb ik het ook geleerd van mijn lerares. 

Yoga on Beach
Over de yogales bij Mariët

Het lijkt wel of veel mensen al een beeld of idee hebben bij yogales. Vaak hoor je over mensen die zich in allerlei ingewikkelde houdingen moeten wringen. Dat je er jong, slank en lenig voor moet zijn. Na vijftien jaar intensief yogales geven, weet ik: Iedereen, ongeacht leeftijd, lenigheid, religie en inkomen, kan yoga doen. Bij mij op les komen zowel studenten, veel vijftigers en zestigers en ook mensen van boven de zeventig, sommigen voor het eerst van hun leven op yogales. En iedereen doet mee op zijn of haar eigen wijze. Vaak zijn het de gedachten die je over jezelf hebt die je beperken, het lichaam vindt het heerlijk om te bewegen. En je geest wordt uiteindelijk ook rustig en vindt er even helemaal niets meer van. Wat een verademing. 


Yoga is een Sanskrietwoord en betekent vereniging. Het verenigt lichaam, geest en ziel. Wanneer er in de westerse wereld gesproken wordt over yoga, gaat het meestal om de vorm waarbij de houdingen (asana's) en ademhaling een belangrijke rol spelen. Deze yoga wordt traditioneel aangeduid als hatha yoga. Ha betekent zon en tha betekent maan. Hatha Yoga is het streven zon (je actieve kant, Shakti) en maan (je passieve kant, Shiva) te verenigen. Hatha Yoga is de fysieke vorm van yoga en het meest bekend in de westerse wereld.

Er wordt aandacht besteed aan:

 

  • Ademhalingsoefeningen (pranayama). Adem is leven, we kunnen nog geen drie minuten zonder adem. Als we geboren worden en baby zijn weten we nog hoe we moeten ademen, maar zodra we gaan denken gaat het vaak mis met de ademhaling. Door het beoefenen van pranayama word je je bewust van je ademhaling. Je leert rustig en aandachtig adem te halen, resulterend in aandacht en ontspanning. Ademhaling werkt op je gehele gezondheid. 

 

  • Meditatie. In de les zitten we een korte tijd in meditatie. Voor sommige mensen is dit de eerste kennismaking met meditatie. Het enige wat je hoeft te doen is stilzitten en naar je ademhaling te kijken. Je hoeft alleen maar aanwezig te zijn. 

 

  • Lichaamshoudingen (asana’s). Er zijn duizenden verschillende yogahoudingen en vele verschillende yogastijlen. Alle yogahoudingen echter zijn terug te voeren op de fysieke vorm van yoga, Hatha Yoga. Het gaat erom dat de (zit-) houding stabiel en aangenaam wordt. Als je een tijdje yoga beoefent voel je dat je soepeler en zachter wordt. Fysieke klachten -zoals lage rugpijn, spanning in nek en schouders- verminderen of verdwijnen (bij de ene mens eerder dan bij de andere). Je ontdekt de werking van lichaam en geest en hun mogelijkheden.  

  • Ontspanning (yoga nidra). Tijdens de ontspanningsoefeningen, die liggend worden gegeven, gaat het erom dat je alles loslaat. Lichaam en geest kunnen zich dan helemaal overgeven aan de rust en stilte die er in je ontstaat.

Groepsyoga

De yogalessen vinden plaats in een rustige ruimte van Studio Lumen, aan de tuinkant van een historisch gebouw aan de Nieuwe Keizersgracht 58.  De lessen duren vijf kwartier en worden gegeven aan maximaal negen personen, in coronatijd zijn er maximaal zes deelnemers. Er is geen muziek  tijdens de les, af en toe wel bij de ontspanning en dan uitsluitend authentieke Indiase muziek of Morton Feldman. De lessen zijn voor iedereen toegankelijk.

Privéles of  ‘yoga op maat’

Yoga op maat is voor mensen die kampen met ziekte (fysiek en/of geestelijk) dan wel herstellen van ziekte of een ernstige gebeurtenis. Het is ook voor mensen die zich niet gemakkelijk voelen in een groep, of wellicht weinig tijd hebben om naar een groepsles te komen. De houdingen worden per individu aangepast, ik kijk wat er nodig is op dat moment. Zowel mensen met fysieke klachten als mensen met psychische problemen hebben baat bij yoga. Een privéles kan je ook gebruiken om je te verdiepen in de yoga. 

Goed om te weten

Yoga is geen religie en het is geen sport. Je zet je in, maar op een ontspannen manier, er is geen sprake van prestatie en competitie. Je doet yoga op een lege maag, dat wil zeggen dat je uiterlijk anderhalf uur van te voren nog iets kan eten. Zorg voor makkelijk zittende kleding als je yoga gaat doen. 

Ik ben opgeleid tot yogaleraar door Narayana Wilna Eenkhoorn en Narayana van de Yoga Vedanta Academie in Aalst (B). Heb les en workshops gevolgd bij Hans Wesseling, Jehane Kohn, Teresa Caldes, Simon Low, Smriti Singh, Orit Sen - Gupta, Alberto Paganini, Shirley Woods, Eveline Torres, Ganga Hoogendoorn e.v.a.. 

Meditating on the Beach
Tarieven Yoga

Tienrittenkaart voor de yogales in de groep: € 135,00
met korting voor studenten en stadspas met groene stip € 85,00
(12 weken geldig)
Prive yogales v.a € 60,00
Voor twee deelnemers of meer € 100,00 per les van een uur.

Plan direct je proefles in!

Wil je meer flexibiliteit en ontspanning? 

Meld je aan voor een proefles (€10,00)